Wat is goed verhuurderschap?

Geschreven door Joyce ten Brinke
17 mei 2023

Goed verhuurderschap is zoiets als je huurders fatsoenlijk behandelen, toch? Tot nu toe bestond er geen concrete norm voor goed verhuurderschap. Op 1 juli 2023 komt daar met de Wet goed verhuurderschap verandering in. De wetgever introduceert een basisnorm voor goed verhuurderschap. Die basisnorm bestaat uit een aantal concrete regels waaraan de verhuurder van  woonruimte moet voldoen.

De regels voor goed verhuurderschap gaan gelden voor alle partijen die bij het verhuurproces betrokken zijn. Wat gaat er voor u veranderen?

Informatieverplichtingen op grond van de Wet

De Wet goed verhuurderschap schrijft voor dat de huurovereenkomst schriftelijk wordt vastgelegd en dat de verhuurder een informatieverplichting heeft. De verhuurder moet de huurder informeren over:

1. de rechten en verplichtingen van de huurder ten aanzien van het gehuurde (voor zover dit niet in de huurovereenkomst is opgenomen);
  2. de hoogte van een eventuele waarborgsom en hoe daarmee aan het einde van de huurovereenkomst wordt omgegaan;
  3. de contactgegevens van een contactpunt waar de huurder terecht kan bij zaken over de woning;
  4. de contactgegevens van het meldpunt van de betreffende gemeente waar klachten over ongewenst verhuurgedrag kunnen worden gemeld;
  5. de betalingsverplichting van de huurder ten aanzien van eventuele servicekosten.

Wet goed verhuurderschap over de waarborgsom en servicekosten

De wetgever stelt verder grenzen aan de hoogte van de waarborgsom. Die mag maximaal tweemaal de kale huurprijs zijn. Als een verhuurder servicekosten in rekening brengt, mag dat alleen in overeenstemming met de daarvoor geldende huurbeschermingsregels. Een goed verhuurder onthoudt zich volgens de wet van het in rekening brengen van een hogere waarborgsom of meer servicekosten dan wettelijk toelaatbaar.

Bij het einde van de huurovereenkomst voorziet de wet in terugbetaling van de waarborgsom binnen 14 dagen. Zijn er kosten te verrekenen? Dan is de verhuurder verplicht om dat schriftelijk aan de huurder mede te delen en een volledige kostenspecificatie aan de huurder te verstrekken. De terugbetaaltermijn voor een eventueel restant van de waarborgsom is in dat geval 30 dagen.

Waar mag een verhuurder de waarborgsom mee verrekenen? Ook daar geeft de Wet goed verhuurderschap antwoord op. Verrekenen mag voortaan alleen nog met onbetaalde huur, servicekosten of energieprestatievergoeding, of met door de huurder veroorzaakte schade aan de woning.

Goed verhuurderschap betekent niet discrimineren en intimideren

De Wet goed verhuurderschap verbiedt ten slotte enkele gedragingen. Een verhuurder mag bij het selecteren van een huurder bijvoorbeeld niet discrimineren. Hij mag ook niet intimideren. Het verbod op discriminatie valt uiteen in 3 specifieke verplichtingen: een verhuurder moet (1) een heldere en transparante selectieprocedures hanteren, (2) objectieve selectiecriteria gebruiken en communiceren bij het openbaar aanbieden van woonruimte en (3) de keuze voor de gekozen huurder aan de afgewezen kandidaat-huurders motiveren.

Een verhuurder dient daarnaast te beschikken over een werkwijze die is gericht op het voorkomen van woondiscriminatie. Die werkwijze moet schriftelijk worden vastgelegd, worden gecommuniceerd met eventuele werknemers die bij het verhuurproces zijn betrokken, daadwerkelijk worden uitgevoerd en zo nodig worden bijgesteld. Ten slotte moet eenieder kennis kunnen nemen van deze werkwijze.

Wie moet aan de Wet goed verhuurderschap voldoen?

Ik schreef het al: de regels uit de Wet goed verhuurderschap gaan gelden voor alle partijen die bij het verhuurproces betrokken zijn. Naast de verhuurder krijgt ook de verhuurbemiddelaar, beheerder en onderverhuurder de verplichting om te handelen in overeenstemming met de algemene regels van goed verhuurderschap.

De regels die ik hierboven ten aanzien van de verhuurder besprak, zijn dus ook op deze partijen van toepassing. Een goed verhuurbemiddelaar brengt bovendien geen bemiddelingskosten aan de huurder in rekening.

Gelden de regels ook voor lopende huurovereenkomsten?

Huurovereenkomsten die na 30 juni 2023 worden gesloten, zijn direct aan de Wet goed verhuurderschap onderworpen. De gedragsregels voor verhuurders gelden – net als de regels over de waarborgsom en servicekosten – ook per direct voor lopende huurovereenkomsten. Als verhuurder doet u er goed aan om uw werkwijze daarop te laten aansluiten.

Nb. De verplichtingen om contactgegevens van het gemeentelijke meldpunt te verstrekken en om te beschikken over een werkwijze die is gericht op het voorkomen van woondiscriminatie treden later – op 1 januari 2024 – in werking. Voor het voldoen aan die verplichtingen heeft de verhuurder dus meer tijd.

Verhuurt u een woning en heeft u nog niet voldaan aan de nieuwe informatieverplichtingen? Dan zult u dat alsnog moeten doen. U heeft daarvoor tot en met 30 juni 2024 de tijd.

Meer weten over de Wet goed verhuurderschap?

Biedt u huisvesting aan arbeidsmigranten of expats? Of wilt u meer weten over de gevolgen van de Wet goed verhuurderschap voor woningcorporaties? Heeft u op grond van deze wet een verhuurvergunning nodig? En welke sancties gelden er eigenlijk als u in strijd met de Wet goed verhuurderschap handelt? Meer over de Wet goed verhuurderschap leest u in onze andere artikelen over dit onderwerp.

En neemt u rechtstreeks contact met ons op? Dan denken wij graag mee over uw vraag.